"Vi på Hillerstorps Schakt är mycket glada över att vi har fått denna applikationslösning för service och underhåll, samt Intranät, på plats. Vi har verkligen erhållit massor av positiva effekter för samtliga våra medarbetare, och vi bedömer att vi sparar ca 20 timmar i månaden tack vare detta.
Ett exempel på detta är att vi numera får in felanmälningar och åtgärder i ett tidigt skede, något som minskar stillestånd i stor utsträckning. Funktionerna för avvikelserapportering och hantering av eventuella tillbud är också värdefulla för oss.
Vi är också mycket tacksamma för tillgången till ett modernt och skalbart Intranät med flera smarta funktioner som har lyft vår interna kommunikation, exempelvis att ledighetsansökningar går direkt till rätt person för snabbast möjliga behandling.
Vi är glada att vi valde INVID som leverantör. De har varit en samarbetspartner till oss under 15 år, och sköter redan vår servermiljö. Deras inledande kartläggning av våra behov, och förmågan att lösa och föreslå det bästa för oss som kund, var fenomenal. De sammanställde dokumentation, utbildade och överlämnade på ett mycket bra sätt, för den lösning som har gett oss så många viktiga mervärden".
Cecilia Ideskog, Ekonomiansvarig, HR Management, KMA-samordnare, Hillerstorps Schakt AB
Problemet
Hillerstorps Schakt AB (Hillerstorps Schakt) var i stort behov att få till arbetsprocesser och flöden när det gäller att fånga upp reparationer och underhåll. Detta för att minska stillestånd i projekt och säkerställa sin personals arbetsmiljö.
De ville bland annat kunna samla in olika data och få ut statistik på olika mätbara processer kopplat till stillestånd, verkstadsunderhåll- och reparationer/felanmälan på maskiner, lastbilar, bilar, släp och övrig utrustning. Exempelvis hur mycket en maskin är reparerad vad gäller tid, kostnad och antal tillfällen.
De hade dessutom ett önskemål om att kunna anpassa och utveckla ett intranät för utvecklad internkommunikation i befintlig Office 365-portal, som alla anställda är anslutna till.
Lösningen
Det hela landade i en applikation, med det passande namnet Digger, för anpassning och lösning för service och underhåll, kopplat till befintlig Office 365-installation. En lösning som kunden äger själv, vilket bland annat innebär att man själva, och en eventuellt annan IT-leverantör, kan anpassa lösningen i dag och i framtiden.
Hela företaget berörs av den moderna lösningen. Några exempel på detta är att företagets ledningspersonal har det övergripande ansvaret för innehåll, arbetsprocesser och lösningens olika aktiviteter. Personal ute i fält utgör viktiga nyckelroller gällande rapporteringar in i systemet. Mekanikern tar emot och hanterar ärenden som rör verkstaden. Och arbetsledare återkopplar beviljad eller ej beviljad ledighet till personalen.
Vi på INVID och Hillerstorps Schakt hade aktiva dialoger under hela processens gång, och kunden arbetade internt med en grupp som fick testa på de olika funktionerna. Vid överlämnandet av lösningen överlämnade INVID en tydlig användarmanual och hur man administrerar lösningen.
Effekten
Genom att digitalisera flöden med gränssnitt i olika processer, fångas diverse problem och behov numera upp på ett snabbt sätt som ger en bättre översikt och utökad kapacitet.
Företaget har exempelvis frigjort mycket resurser och ökat maskinutnyttjanden i sina projekt, och samtidigt fått ett rejält helhetsgrepp och förståelse för organisationen i sin helhet.
Man har bland annat utvecklat, anpassat och förenklat tillbud- och olycksfallsanmälningar, avvikelser i projekt, ledighetsansökan samt skapat möjlighet till att inkomma med önskemål, stort som smått i kombination med en förbättrad internkommunikation via ett användarvänligt Intranät.
Hillerstorps Schakt bedömer själva att man sparar ca 20 timmar i månaden tack vare detta.
Kort om Hillerstorps Schakt
Hillerstorps Schakt AB grundades 1978 och har omkring 20 anställda, samt ett stort antal samarbetspartners. Företaget åtar sig arbeten inom kabel och markentreprenader, som till exempel anläggning, läggning av kabel samt små och stora markentreprenader. Deras verksamhetsområde för markentreprenader samt kabelarbeten utförs i Jönköpings län och övriga Småland. Frekvent förekommande målgrupper utgörs av kommuner, byggbolag, energibolag, fastighetsbolag, industrier och privatpersoner.
Samtliga tjänster inom Smarta processer
AMEa Etablering
AMEa - Programvaror för arbetsmarknadsenheter
ePI Produktions-uppföljningssystem
Health-check och nulägesanalys
Ledningssystem och dokumenthantering
Onlineutbildning
PoV (Proof of Value)
Pyramid Business Studio - Affärssystem
Verksamhetsoptimering/ Konsulting - Smart Industri 365
Visselblåsare
Kontakta oss om du önskar boka en inspirationsworkshop om hur vi automatiserar och effektiviserar processer!
Fler referenser
AJ Produkter - Effektiviserad klienthantering och höjd IT-säkerhet
Vill du veta mer om vad vi gör och vad som är på gång?
Skriv upp dig här, så får du ta del av nyheter, tips och trix och inbjudningar.