Nu vet BUBS Godis exakt vilka produkter och kunder som de skall satsa på för att kunna ta allt större marknadsandelar – och det i realtid!
Kort om BUBS
Visst känner du till den berömda Hallonlakritsskallen? För dig som inte vet, så är det vår kund BUBS Godis AB, som tillverkar denna godbit. BUBS är ett svenskt familjeföretag med en enda passion; att tillverka bra godis. Och visst har det gått bra minsann! Företaget har vuxit med ca 10 % per år och i dagsläget består företaget av ca 45 personer som tillsammans producerar ca 6500 kg godis till en total omsättning av ca 160 MKR.
Växtvärk
I och med att BUBS Godis framgång gick så snabbt, innebar det att företaget fick växtvärk. Det behövdes därför en bra grund att stå på. Detta för att man ska veta hur man skall kunna ta nästa expansiva steg. Och på så sätt framstå som ännu mer professionellt och därigenom kunna ta allt större marknadsandelar.
Behov av en flexibel beslutstödlösning
Företaget led av flaskhalsar då det tog lång tid att få ut rapporter ur affärssystemet. En effekt av detta var bland annat att företagets VD fick lägga ner cirka 10 timmar per månad för att få fram aktuell försäljningsstatistik. Därför var BUBS Godis i starkt behov av en flexibel beslutstödlösning.
En Power BI-lösning
Vi har under en lång tid varit partner till BUBS Godis inom affärssystemsområdet. Därför kändes det naturligt från BUBS sida att involvera oss även i detta projekt. Efter att ha gjort en analys av BUBS Godis rutiner och metoder, så kom vi tillsammans fram till att en Microsoft Power BI-lösning är det bästa alternativet. Power BI är en molntjänst som består av samling appar och datakopplingar för bearbetning och analys av data. Bubs Godis lösning transformerar data till insikter i flera olika steg, där slutresultatet är presenterat på ett visuellt sätt och publiceras på olika plattformar.
Stefan Idrén på BUBS anser att införandet av Power BI har medfört att de kan nyttja säker analysdata med hög tillförlitlighet. Detta möjliggör att de kan ställa ett antal variabler mot varandra som skapar viktigt underlag för optimeringen av företagets verksamhet.
Nu vet de exakt vilka produkter och kunder som de skall satsa på för att kunna ta allt större marknadsandelar – och det i realtid!